Elektrische auto opladen met zonnepanelen

In een tijdperk waarin duurzaamheid en technologische vooruitgang hand in hand gaan, biedt het opladen van elektrische auto's met zonne-energie een perfecte oplossing. Deze combinatie van groene technologieën is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook economisch voordelig. Of zien wij wat over het hoofd? In dit artikel duiken we diep in de voordelen, technologieën en toekomstperspectieven van het gebruik van zonnepanelen voor het opladen van elektrische voertuigen (EV's), maar bespreken ook of dit realistisch is.  

Gepubliceerd op: 30 juli 2024

auto opladen met zonne-energie

De opkomst van elektrische voertuigen

Elektrische auto's winnen wereldwijd aan populariteit. Hun lagere operationele kosten, minimale onderhoudsvereisten en zero-emissies maken ze een aantrekkelijke keuze voor bewuste consumenten. Naarmate de technologie verbetert en de actieradius toeneemt, wordt er verwacht dat de adoptie van EV's in zowel stedelijke als landelijke gebieden groeit.

Zonne-energie: een krachtige bron

Zonne-energie, opgewekt door zonnepanelen, is een van de schoonste en meest overvloedige energiebronnen ter wereld. Door de kracht van de zon om te zetten in elektriciteit, kunnen huishoudens en bedrijven hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen. De integratie van zonnepanelen met elektrische auto's biedt een duurzame oplossing voor de energiebehoeften van de toekomst.


Voor- en nadelen van opladen met zonne-energie

  • Het laden van EV's met zonne-energie vermindert de ecologische voetafdruk aanzienlijk. Zonne-energie is hernieuwbaar en produceert geen schadelijke uitstoot, wat bijdraagt aan een schonere lucht en minder CO2-uitstoot.
  • Hoewel de initiële investering in zonnepanelen hoog kan zijn, levert dit op de lange termijn aanzienlijke kostenbesparingen op. Door zelf opgewekte stroom te gebruiken, vermijd je de stijgende elektriciteitsprijzen en kun je zelfs overschotten terugleveren aan het net.
  • Met zonnepanelen en een EV-laadstation ben je minder afhankelijk van het elektriciteitsnet. Een ander voordeel is dat je niet te maken hebt met wisselende energieprijzen.
  • De gemiddelde accucapaciteit van een elektrische auto is ongeveer 65 kWh. Op een zonnige dag leveren 10 zonnepanelen gemiddeld 10 kWh op. Is je auto helemaal leeg, dan kom je te kort om enkel met zonne-energie je auto te laden.
  • Een nadeel van laden met zonnepanelen is dat het enkel kan als de zon schijnt. Terwijl je vaak s’avonds en s’nachts de auto wilt opladen. Met de huidige salderingsregeling kan je jouw overschot afstrepen van je verbruik. Deze gunstige regeling komt alleen te vervallen in de toekomst. Een thuisbatterij kan een oplossing bieden.

Technologische innovaties

Gelukkig staat de technologische vooruitgang niet stil en zijn er veel nieuwe innovaties in ontwikkeling. We lichten er twee kort toe. 

1. Slimme laadsystemen

Slimme laadstations optimaliseren het opladen door rekening te houden met de beschikbaarheid van zonne-energie en de energievraag van het huishouden. Ze kunnen automatisch het laadproces aanpassen om maximaal gebruik te maken van zonne-energie, wat efficiëntie en kostenbesparingen verhoogt.

2. Vehicle-to-Grid (V2G) technologie

V2G-technologie maakt het mogelijk om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dit betekent dat je EV niet alleen kan worden opgeladen door zonnepanelen, maar ook kan dienen als een mobiele energieopslag die bijdraagt aan de stabiliteit van het net.


Elektrische auto opladen met zonnepanelen

Wat is het verbruik van een elektrische auto?

Het verbruik van een elektrische auto wordt vaak uitgedrukt in kWh per 100 kilometer. Dit geeft aan hoeveel kWh nodig is om 100 kilometer te rijden. Dit verbruik hangt af van verschillende factoren, zoals:

  • Het vermogen van de elektrische motor
  • De grootte en het gewicht van de auto
  • De stroomlijn van de auto
  • De bandenspanning
  • En de rijstijl van de bestuurder

Gemiddeld verbruik en kosten

Dankzij nieuwe accutechnologieën worden elektrische auto’s steeds zuiniger. Het verbruik varieert sterk tussen verschillende modellen. Sommige auto's verbruiken slechts 8 kWh per 100 kilometer, terwijl andere modellen tot wel 30 kWh per 100 kilometer verbruiken.

Neem bijvoorbeeld de Tesla Model 3. Deze auto verbruikt ongeveer 15,1 kWh per 100 kilometer. Een gemiddelde bestuurder legt jaarlijks tussen de 10.000 en 20.000 kilometer af. Rijd je 10.000 kilometer per jaar met een Model 3, dan komt het jaarlijkse verbruik uit op 1.510 kWh.

Kosten van het opladen

De kosten voor het opladen van je elektrische auto hangen af van de manier waarop je oplaadt. Thuis opladen met een eigen laadpaal is vaak de goedkoopste optie, omdat je dan het standaard stroomtarief betaalt. Bovendien kun je gebruik maken van zelf opgewekte stroom van je zonnepanelen, wat de kosten verder kan verlagen.

Hoeveel zonnepanelen nodig om 1.510 kWh te produceren

Stel je wilt zonnepanelen van 420 WP op je dak leggen. Deze panelen kunnen maximaal 420 kWh per jaar opwekken. Echter is dat in Nederland niet haalbaar. We kunnen in Nederland uitgaan dat zonnepanelen 88% van hun potentieel kunnen opwekken. 420 x 88% = 369,6 kWh. Om 1.510 kWh te produceren heb je tenminste 4 zonnepanelen nodig.

What’s next

De integratie van zonne-energie en elektrische voertuigen staat nog in de kinderschoenen, maar de toekomst ziet er veelbelovend uit. Overheden en bedrijven investeren steeds meer in onderzoek en ontwikkeling om deze technologieën toegankelijker en efficiënter te maken. Het is te verwachten dat de kosten van zonnepanelen en EV-laadstations zullen dalen, terwijl hun efficiëntie en gebruiksgemak toenemen.

Benieuwd of een laadpaal voor thuis wat voor jou is?

Geschreven door: Frederique Binneveld, content marketeer homeQgo

Gecontroleerd door: Emiel Jansen, duurzaamheidsexpert homeQgo